13. syys, 2022

Metsään on tullut jo syys...

Tänään osui silmiini jostain netin syövereistä oheinen kuva ja video, jossa mies soitti haitaria ja lehmä lähestyi aluksi varoen, mutta sitten jo perin uteliaana. Toinen lehmä katseli kaempaa, mutta korvat pystyssä tarkkaavaisena. Aiemmin oli netissä niinikään julkaisu, jossa mies soitti vetopasuunaa ja kokonainen lehmälauma tuli heti kuuntelemaan jatsahtavaa soundia.

Itse olen joskus huomannut saman ilmiön eli eläimet todella pitävät musiikista. Kerran (noin 15-vuotiaana) soitin kotipihassa haitaria ja kuttu tuli lähelle, jopa liian lähelle. Olisi kaiketi alkanut pureskelemaan soitinta, jos en olisi ollut tarkkana. Pikkulinnut tykkää nokkahuilusta ja hirvieläimet hölmistyvät torvista, erilaisista sellaisista, koska kerran kokonainen hirvilauma pysähtyi (tosin matkan päähän) kun oli soittokavereita käymässä ja soiteltiin pihassa.

Minun ei pitänyt tänään kirjoittaa lehmistä ja torvista vaan eräästä sangen oudosta ilmiöstä ajassamme, johon erityisesti nuoret naiset haksahtavat. Nimittäin kyse on influenssereistä. Englannin lainasanan rinnalla elää nimitys ”vaikuttaja”. Mutta miten ja mihin influensseri vaikuttaa? Ehkä ihmisiin – tämä ruoka, tyyli ja kyykky on nyt in – mielipiteisiin ja vielä niitä mystisempiin asenteisiin – tässä: asenteisiin siitä, kuka on taiteilija tai yhteiskuntaan – näin varmasti haluavat ajatella ainakin aktivistit kertoessaan, että tämä ei ole ok ja lanseeratessaan hashtageja, jotka karkaavat aktivismista milloin mihinkin käyttötarkoitukseen. https://kiiltomato.net/tarinatalouden-eliittia/

Juuri tänään luin (ehkäpä Iltasanomista, en muista), että miten nuoria tyttöjä oli jotkut netin  "kauniit naiset" houkutelleet mukaan yhteisöön eli jonkin sortin verkostomarkkinointibisnekseen. Ymmärsin, että ensin kaikki oli ollut hienoa ja että oli suuri  etuoikeus, kun oli päässyt mukaan yhteisöön, jossa oli erilaisia portaita etenemiseen ylöspäin kohti miljoonabisnestä. No, kerran kuussa piti maksaa pikkusumma yhteisölle (lähes 100 euroa) ja jos tästä yhteisöstä halusikin pois, se oli kovin vaikeaa.

En ihan päässyt jutusta selville, että mitä näiden tyttöjen (esiintyivät jutussa nimettöminä) olisi pitänyt markkinoida ja myydä, jonkinlaista somevaikuttamista ainakin, mutta heidän piti myös houkutella toisia samanlaisia tyttöjä mukaan tuohon kyseiseen yhteisöön. Siis minun mielestäni tämäntyyppinen toiminta on silkkaa huijausta ja nuorten ja kokemattomien tyttöjen hyväuskoisuutta hyväksikäyttävää rikollisuutta, olipa itse "markkinointi" sitten miten laillista muuten. Ja onhan näitä ollut historian saatossa vaikka mitä säätöä - kaiken takana tietysti rahan huijaaminen.

Tähän ikään olen kaikenlaista nähnyt ja kohdannut, mutta kerron niistä toisella kertaa. Tai sitten en. 

Raija Westergård